dissabte, 12 de desembre del 2009

AVALUACIÓ DE RECURSOS PER TREBALLAR LA INTERCULTURALITAT EN LINIA


A.- LA NOSTRA WEBQUEST

El títol de la webquest que vam realitzat amb la Margarita Merlos, es: COMPETENTS SOCIALMENT?

Vuscàvemun títol que fos curt, però que englobés el que allí dins es treballaria. Creiem que finalment i, després de molt pensar, ho vam aconseguir.




En dissenyar-la, ho varem fer amb l’intenció d’apropar els docents al concepte de Competència social i a al plantejament de treballar les Competències Bàsiques des de qualsevol àrea i/o especialitat. I, fer-ho afrontant, de manera cooperativa, el treball d’una Competència clau en la formació dels alumnes: la Competència Social i Ciutadana; de manera interdisciplinar des del programa curricular del propi IES i atenent la creació d’un entorn inclusiu per a TOT l’alumnat.


Només si els docents són reflexius i crítics, podrem tenir als nostres instituts alumnes que també ho siguin i no esdevinguin purs espectadors de la realitat.




B. VALORACIÓ DE LA NOSTRA WEBQUEST


En realitat, tal i com he comentat en una entrada anterior, “SEGUIMENT I EVOLUCIÓ DE LA WEBQUEST”,estem molt satisfetes del resultat obtingut, ja que per nosaltres mateixes ha estat un repte que ens hem plantejar com a quelcom real i aplicable en un futur proper .


Vam indexar-la a php webquest, sota els paràmetres de formació del professorat i interculturalitat. En aquests moments hi ha alguns problemes en el servidor, imaginen que perquè comença a estar una mica saturat, però que vam solvatar, posant links directes en contes d’indirectes i suprimint l’enviament de documents directes, desviant-los a pagines slideshare per tal de poder-los consultar. Tot i aquests petits problemes tècnics, ens va agradar la idea d’indexar-la aqui perquè des del primer moment hem pretès que sigui un projecte obert a altres professional i, pensem que es el portal que possiblement més es consulta en aquests moment.


La seva utilització es clara i entenedora i l’estètica, tot i que senzilla, degut als problemes tècnics comentats, creiem que es apropiada dins les limitacions.


Alguns dels valors que es treballen en la webquest (perquè els objectius i continguts ja els podeu consultar aquí) son entre altres Els valors que fonamenta i/o treballa la webquest, entre altres de no contemplats aquí possiblement, són: la col·laboració, el respecte, la comunicació, la igualtat, la solidaritat i la tolerància.


Esperem que la seva utilització ajudi a alguns professionals educatius en la construcció de nous coneixements entorn a la temàtica que plantegem i, a la seva aplicació en el dia a dia del centre a mode d’aconseguir crear un entorn inclusiu.



C.- INFORME FINAL SOBRE LA WEBQUEST MOTIU D’ANÀLISI




La web quest que he analitzat més acuradament es UNES ULLERES PER MIRAR D’APROP.
Aquesta webquest,roman indexada en el servidor de php webquest, sota els paràmetres de formació del professorat i interculturalitat; i, presenta una estètica senzilla, però directa,amb pocs elements gràfics però apropiats al tema que tracta.El que facilita la seva utilització de forma clara i entendora.

En aquesta webquest, les imatges, les taules i la redacció del text són correctes. Els links funcionen sense problemes encara que no es pot accedir a l’apartat de la guia didàctica; tot i que tampoc es quelcom imprescindible,ja que la seva redacció ja comporta la manera de treballar en sí mateixa.

Va adreçada en primera instància al professorat, tot i que la seva utilització pot ser extensiva a altres agents educatius,doncs es tracta d'adonar-se dels diferents estereotips i perjudicis que resten impresos en les persones. Igualment, la seva utilització pot ser adient en alumnes a partir de secundària, degut a la seva senzillesa i dinamicitat

La seva estructura, es fonamenta en el constructivisme, l'aprenentatge situat i, l'aprenentatge cooperatiu;potenciant l'ús d'un entorn col·laboratiu per construir una anàlisi crítica i profunda a partir de l’autoconeixement i de reflexió de molts dels estereotips i prejudicis de la nostra societat per arribar a prendre consciència de que ningú estem lliures de prejudicis i que cal qüestionar-se sovint que hi ha darrera de les nostres creences més profundes i de moltes de les nostres actituds, per tal de poder fer els alumnes reflexius i crítics, no només purs espectadors de la realitat.

Les activitats que planteja estimulen als participants a encetar una recerca en un entorn col·laboratiu., on el centre d'interès que es treballa escollida gira entorn als prejudicis i els estereotips (com ja hem comentat anteriorment) que ens porten a tenir idees preconcebudes davant una cultura i/o d'un status concret. En ell, a partir de preguntes, de tasques a realitzar enfocades d'una manera motivadora, es potencia el treball col·laboratiu en petit grup.
Aquestes activitats, fomenten en si mateixes la reflexió i la construcció conjunta de significats. Són activitats que requereixen selecció de la informació, elaboració d'arguments i conclusions... I, Potencien el treball globalitzat amb la finalitat de progressar cap a la construcció d'un model d'educació intercultural de nivell alt o de transformació cultural.


Opino, que aquest projecte de treball, el podríem incloure, dins un nivell alt o de transformació cultural, implicant la creació de llenguatges nous; doncs existeix una voluntat explícita d'analitzar i arribar a evitar l'existència d'estereotips, prejudicis i discriminacions. Es a dir, el que pretén, no es tan sols conèixer, sinó eradicar-los en la mesura del possible.
Podríem inserir el projecte analitzat dins el camp de les polítiques antiracistes, (seguint la tipologia de Lapeyronnie), ja que s’adreça a la població en general o a sectors d'aquesta (en aquest cas als professionals dels serveis educatius). A més, la darrera activitat que presenta, suposa embarcar-se en un joc de rol, que presenta una problemàtica concreta i molt ben portada a terme (doncs es quelcom que podem trobar ordinàriament en un centre) que pot ajudar a reflexionar al professoral en el seu treball entorn a una perspectiva intercultural.
Os convido a visatar-la acuradament, perquè fins i tot a nivell personal té molt que aportar.

D.- APORTACIONS DELS TREBALL DE LA PEC2 I PEC3 EN LA FUTURA FEINA COM A PSICOPEDAGOGA.

Ara que estic arribant al final del camí en la construcció del meu propi significat sobre la psicopedagogia. I, després d’aquests anys reflexionar sobre la figura del psicopedagog, el que sembpre ha anat sorgint en totes les reflexions fetes, es que aquesta figura ha de ser un agent de canve, que mitjançant un procés de desequilibri constructiu, aconsegueixi posteriorment un re-equilibri, que representi millores de la situació de partida. Sent, qui analitza i modifica els esquemes de coneixements dels professionals implicats en el procés.
Després de donar-li moltes voltes durant aquest temps d'estudi, he arribat a la conclusió que s'hauria de fer un canvi de xip, transformant el “intervenir sobre...” a “treballar amb...”, on es posa en manifest, l'escolta activa, la col·laboració constructiva, interdisciplina, prevenció d'obstacles, optimitzar la informació fent que circuli i abordar una cultura interdisciplinària.
Solé, I. I Colomina, R. A Infància i aprenentatge, fan una puntualització molt completa i acord, que sintetitza, d'alguna manera les habilitats i competències de l'assessor/a:
“Els referents” o “pensadors psicopedagògics” , com es vulgui dir, influeixen decisivament en la lectura que es fa de la realitat en el que es considera que és un problema, en la interpretació que es fa de la seva etiologia, el seu estat i la seva evolució, així com en el qual entén que s'ha de fer per a resoldre'l. Influeix llavors, críticament en la forma en el qual el psicopedagogo, defensa la realitat que treballa i es defineix a si mateix, a la seva intervenció en aquesta realitat”.

Per tant, la responsabilitat de partida es màxima i hem d’utilitzar totes les eines que tenim a l’abast per tractar de complir aquesta màxima.
A les dos darreres PEC, se m’ha permès atansar-me al mon de les webquests i, crear.ne una, amb el que he vist de primera mà la multitud d’aplicacions en el terreny educatiu que poden tenir. WebQuest, és un model d'aprenentatge extremament simple i ric per a propiciar l'ús educatiu d'Internet, basat en l'aprenentatge cooperatiu i en processos d'investigació per a aprendre.
La seva metodologia d'aprenentatge esta basada fonamentalment en els recursos que ens proporciona Internet que inciten als alumnes a investigar, potencien el pensament crític, la creativitat i la presa de decisions, contribuïxen a desenvolupar diferents capacitats duent així als alumnes a transformar els coneixements adquirits.

Per tot això, he trobat un recurs, que en qualsevol àmbit educatiu, propicia la màxima que he estat ·escoltant” durant els darrers anys:


Construcció significativa de coneixements

 
Octubre2009 | Ideat per Rosy Calvo